Podstawowe zadania gminy
Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej rozstrzyganie w sprawach, o których mowa wyżej należy do gminy. Podstawowym zadaniem Miasta i Gminy Połczyn - Zdrój jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej oraz tworzenie warynków jej racjonalnego i harmonijnego rozwoju. Gmina Połczyn - Zdrój ze względu na swój charakter uzdrowiskowy czuwa nad spójnością stanowionych uchwał i podejmowanych decyzji z przepisami dotyczącymi uzdrowisk oraz chroni i dba o racjonalną eksploatację naturalnych kopalin leczniczych. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności sprawy dotyczące:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego
- wodociągów oraz zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz
- lokalnego transportu zbiorowego
- ochrony zdrowia
- pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych
- gminnego budownictwa mieszkaniowego
- edukacji publicznej (przedszkola, szkoły, gimnazja)
- kultury w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury
- kultury fizycznej i turystyki, w tym ternów rekreacyjnych i urządzeń sportowych
- targowisk i hal targowych
- zieleni gminnej i zadrzewień
- cmentarzy gminnych
- porządki publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej
- zagospodarowanie przestrzenne
- promocji gminy
- współpracy z organizacjami pozarządowymi
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
Ustawy mogą nakładać na Gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać
również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.Gmina może też wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.